سفارش تبلیغ
صبا ویژن



فیسبوک هم در معرض حملات هکرها قرار گرفت

  • نوشته‌شده توسط: نیما
  • تاریخ: شنبه 91/12/12

 

facebook-testing-new-timeline-format-with-single-column-of-posts-updated--8395815038

علمولوژی: فیسبوک اعلام کرد که اواخر ماه پیش در معرض “حمله پیچیده و سطح بالایی” توسط هکرها قرار گرفته است اما به نظر می رسد اطلاعات هیچ کاربری در خطر نیافتاده است.

این شبکه اجتماعی آمریکایی گفته که این حمله زمانی رخ داد که کارمندان این شرکت از یک سایت دولوپر موبایل که در معرض خطر بود، دیدن کردند.

بیش از یک میلیارد نفر در دنیا هستند که از فیسبوک استفاده می کنند. ادامه مطلب...
ادامه مطلب نظر

اینجا سردترین نقطه زمین است!

  • نوشته‌شده توسط: نیما
  • تاریخ: شنبه 91/12/12

 

Russiaن

علمولوژی: به اویمیاکن خوش آمدید، اینجا سردترین منطقه مسکونی دنیاست. این روستا در سیبری خاوری در روسیه قرار داد.

میانگین دمای این روستا در ماه ژانویه 122 درجه فارنهایت (50 درجه سلسیوس) زیر صفر است.

به نظر شما مردم در این روستا چگونه زندگی می کنند؟ ادامه مطلب...
ادامه مطلب نظر

شهاب سنگ روسی قدرتی معادل 30 برابر بمب اتمی هیروشیما داشت

  • نوشته‌شده توسط: نیما
  • تاریخ: شنبه 91/12/12

 

dnews-files-2013-02-meteor-dashcam-russia-gallery-130215-jpg

علمولوژی: ناسا اعلام کرد شهاب سنگی که جمعه آسمان روسیه را در نوردید و به زمین برخورد کرد باعث زخمی شدن بیش از 1200 نفر شده است. گزارش ها حاکی از این هستند که شدت این برخورد معادل با 30 برابر قدرت بمب هسته ای بود که در جریان جنگ جهانی دوم توسط آمریکایی ها بر سر مردم هیروشیما در ژاپن ریخته شد.

گفته می شود این سنگ بیش از 17 متر طول داشته و وزن آن ده هزار تن بوده است که جمعه آسمان منطقه ی اورالز – Urals را در نوردید. این برخورد باعث وارد آمدن شوک زیادی به مردم شده و باعث خرابی بیش از هزار خانه شده است. این اتفاق بی سابقه بوده است. ادامه مطلب...
ادامه مطلب نظر

(جالب) سوزنیترین مرد جهان!

  • نوشته‌شده توسط: نیما
  • تاریخ: دوشنبه 91/11/23

 

new06-11

 

 

یک مرد چینی در یک رکوردشکنی توانست حدود 2009 سوزن را در سر و صورتش فرو کند.

بنابر اعلام مسئولان ثبت رکوردهای جهانی گینس، این مرد در شهر «میلان» ایتالیا توانست این تعداد سوزن را در سر و صورتش فرو کرده و رکوردشکنی کند.

این مرد که متخصص طب سوزنی است برای به نمایش گذاشتن این توانایی‌اش، خود سوزن‌ها را در پوست صورتش فرو کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی ثبت رکوردهای جهانی گینس، ‌او پیش از این نیز در یک اقدام دیگر نزدیک به 1500 سوزن روی صورتش فرو کرده بود….


ادامه مطلب نظر

اسرار امضا

  • نوشته‌شده توسط: نیما
  • تاریخ: دوشنبه 91/11/23

اسرار امضا

 

کسانی که به طرف عقربهای ساعت امضاء می‌کنند انسان‌های منطقی هستند 
کسانی که بر عکس عقربه‌های ساعت امضاء میکنند دیر منطق را قبول می‌کنند و بیشتر غیر منطقی هستند 
کسانی که از خطوط عمودی استفاده میکنند لجاجت و پافشاری در امور دارند 
کسانی که از خطوط افقی استفاده میکنند انسان‌های منظّم هستند 
کسانی که با فشار امضاء می‌کنند در کودکی سختی کشیده‌اند 
کسانی که پیچیده امضاء می‌کنند شکّاک هستند 
کسانی که در امضای خود اسم و فامیل می‌نویسند خودشان را در فامیل برتر می دانند 
کسانی که در امضای خود فامیل می‌نویسند دارای منزلت هستند 
کسانی که اسمشان را می‌نویسند و روی اسمشان خط می‌زنند شخصیت خود را نشناخته‌اند 
کسانی که به حالت دایره و بیضی امضاء می‌کنند ، کسانی هستند که میخواهند به قله برسند



ادامه مطلب نظر

روانشناسی افراد از روی نوع لباس و رنگ آن

  • نوشته‌شده توسط: نیما
  • تاریخ: دوشنبه 91/11/16

 

شاید با خود بگویید که امکان دارد شخصیت افراد را از نوع پوششان فهمید اما می گوییم نه، نمی شود. دو محقق آلمانی روی 5 هزار نفر تحقیق کرده اند و به این ویژگی ها دست یافتند که در خیلی از آنها مثبت بود. حال بخوانیم آنهایی که علاقه به لباس های مختلف دارند از چه ویژگی هایی برخوردار هستند.

روانشناسی افراد از روی نوع لباس :

1-     لباس های تنگ :

آنهایی که لباس های تنگ می پوشند عموماً افرادی مغرور، زودرنج، جذاب، شایسته و معقول اند.

2-     لباس های گشاد :

افرادی که لباس های گشاد می پوشند افرادی بخشنده هستند که به هیچ وجه حسود نیستند و دوستان زیادی دارند. آنها فداکار و صادق نیز هستند. ادامه مطلب...
ادامه مطلب نظر

راز مثلث برمودا چیست؟؟؟

  • نوشته‌شده توسط: نیما
  • تاریخ: دوشنبه 91/11/16

 

برمودا

برمودا در اوایل سده 15 توسط خوآندو کشف شد. در آن زمان کشتی‌های اسپانیایی وپرتغالی از جزایر برمودا برای تازه کردن آذوقه و بارگیری آب آشامیدنی استفاده می‌کردند. اما شایعات مربوط به وجود ارواح و شیاطین در جزیره و وجود طوفان‌های مهیب موسمی که به این باورها می‌افزود، باعث گشت تا اسپانیایی ها که در آن زمان مالکان مطلق جزایر شده بودند، در آنجا سکنی نگزینند و از جزایر برمودا با نام «جزایر شیطان» یاد کنند ادامه مطلب...
ادامه مطلب نظر

» مغزتان خسته شد، پلک بزنید!

  • نوشته‌شده توسط: نیما
  • تاریخ: شنبه 91/11/14

brain-was-tired-cert-eyelids

 

انسان 10 درصد از ساعات بیداری خود را با چشمان بسته می‌گذراند و دانشمندان دانشگاه اوساکای ژاپن اکنون دریافته‌اند که پلک زدن نه تنها برای خیس نگه داشتن سطح چشم، بلکه برای استراحت مغز نیز مفید است.

 محققان دریافتند که این زنگ تفریح ذهنی می‌تواند از کسری از ثانیه تا چند ثانیه طول بکشد تا توجه کامل دوباره بازیابی شود.

 

در این زمان، اسکن‌هایی که افول و جریان خون را در مغز پیگیری می‌کردند، نشان دادند که مناطق مرتبط با توجه کامل برای لحظاتی خاموش می‌شوند. در این استراحت کوتاه برای توجه، مناطق مغزی موسوم به شبکه حالت پیش فرض روشن می‌شوند.

 

این شبکه که کمتر از یک دهه پیش کشف شده، در حقیقت تنظیم غیرفعال مغز است. در زمانهایی که توجه انسان برای یک کار شناختی مانند خوانش یا صحبت کردن لازم نیست، این گروه مناطق مغزی بکار افتاده و تفکرات انسان بطور آزادانه گردش می‌کنند. اما در حالت غیرفعال، تفکرات فرد به ندرت به مسائل دور کشیده می‌شود و اغلب به احساسات، کلام دوستان، یادآوری کارهای انجام شده یا تصور کارهای روز بعد اختصاص دارند.

 

بیشتر افراد در هر دقیقه بین 15 تا 20 مورد از این لحظات را داشته و دانشمندان مشاهده کرده‌اند که بیشتر این پلک زدن‌ها در نزدیکی یا در زمان یک توقف ضمنی روی می‌دهد. برای مثال در زمان خواندن یا گوش دادن به سخنان یک فرد دیگر این حالت بیشتر در انتهای یک جمله پیش می‌آید در حالیکه در زمان تماشای یک فیلم این وقفه در زمان ترک صحنه توسط بازیگر یا تغییر جهت دوربین ایجاد می‌شود.

این پژوهش در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است. 


ادامه مطلب نظر

خبرسازترین حیوانات کشف شده در سال 2012

  • نوشته‌شده توسط: نیما
  • تاریخ: دوشنبه 91/11/9

بزرگترین، عجیب ترین و کوچکترین حیوانات کشف شده در سال 2012 تیتر بسیاری از نشریات را به خود اختصاص دادند.


 

 خبرسازترین حیوانات کشف شده در سال 2012 +تصاویر

بزرگترین، عجیب ترین و کوچکترین حیوانات کشف شده در سال 2012 تیتر بسیاری از نشریات را به خود اختصاص دادند.

 

درحالی که سال میلادی به پایان می رسد، زمان نگاه کردن به گذشته و معرفی دوباره بزرگترین، عجیب ترین و کوچکترین حیواناتی فرا می رسد که در سال 2012 تیتر بسیاری از نشریات را به خود اختصاص دادند.
کوچکترین قورباغه جهان، لجن بی مغز دارای حافظه، نهنگ قاتل سفید رنگ، چشم غول آسا و چلچراغ گوشتخوار در طی سال جاری که به پایان خود نزدیک می شود، خبرسازترین حیوانات سال بوده اند.

 

کشف کوچکترین قورباغه جهان

یک تیم تحقیقاتی آمریکایی موفق شدند در منطقه "پاپوآ" در گینه نو گونه ای جدید از قورباغه را کشف کنند که گفته می شود کوچکترین قورباغه جهان است.

احتمال می رود این قورباغه 7 میلیمتری با نام علمی "پائدوفرین آمائونسیس" کوچکترین دوزیستی باشد که در زمین ساکن است.


دانشمندان بر این باورند ابعاد کوچک بدن این جاندار با نوع زیستگاه های آنها که بر روی برگها یا کف جنگلها است، در ارتباط است. این جانداران به خوبی در میان برگها و کف جنگل استتار می شوند و به گونه ای تکامل یافته اند تا صدایی شبیه به حشرات داشته باشند به این شکل ردیابی این جانداران در جنگل بسیار دشوار خواهد شد.

لجن بی مغز دارای حافظه

لجن زنده که از سال 1958 در فیلم علمی تخیلی " حباب" موجب حیرت مردم را فراهم کرده اکنون وحشتناک تر هم شده است. در ماه اکتبر امسال دانشمندان گزارش دادند که کپک لجن یک ارگانیسم تک سلولی بی مغز دارای نوعی حافظه است.

دانشمندان دانشگاه سیدنی در آزمایشهای خود با این کپک لجن که با نام علمی " Physarum polycephalum" شناخته می شود به این مسئله پی بردند که از طی کردن مسیری که آمده پرهیز می کند، در آن زمان آنها پی بردند که این موجود تک سلولی دارای نوعی حافظه برای حرکت کردن خود است و می تواند مسیرهایی که پیشتر در آن بوده را شناسایی کند.

گربه اسرار آمیز با دو صورت متفاوت

در ماه آگوست، ونوس، گربه ای با دو صورت از شهرت بسیاری برخوردار شد. این گربه در سایتهای اجتماعی صفحه خاص خود را راه اندازی کرد و به شهرت بسیاری دست یافت.


یک نگاه به صورت این گربه نشان دهنده علت شهرت آن است. این گربه یک طرف صورتش کاملا سیاه بوده با چشم سبز و طرف دیگر نارنجی با چشم آبی است. متخصصان اعتقاد دارند که این تنوع رنگی ممکن است در اثر یک نوع ترکیب ژنتیکی به وجود آمده باشد.

نهنگ قاتل سفید رنگ

مشاهده یک نهنگ قاتل تمام سفید در روسیه طی ماه آوریل امسال نشان دهنده یک رویداد نادر بود چرا که گفته می شود این نهنگ سفید در نوع خود منحصر به فرد است.

دانشمندان درحالی که صوت شناختی و تعاملی میان نهنگها و دلفینها در جزایر کامند در قسمت شمالی اقیانوس آرام را بررسی می کردند به یک بالچه نهنگ سفید که دو متر طول داشت رسیدند و متوجه شدند که این بالچه متعلق به یک نهنگ قاتل سفید رنگ است، دانشمندان آن را کوه یخ نامگذاری کردند. گفته می شود که این نهنگ سفید در یک گروه خانواده متشکل از 12 نهنگ قاتل دیگر در آبهای شمال غربی اقیانوس آرام به دور از سواحل آسیای شرقی روسیه زندگی می کند.


دانشمندان تلاش می کنند تا بفهمند این نهنگ یک آلبینو ( حیوانی با رنگ دانه ی پوستی سفید که قادر به ساخت رنگدانه پوستی سیاه نیست) است یا خیر، چرا که یشتر حیوانات آلبینو هرگز به دوران بزرگسالی نمی رسند. رنگ پوست نهنگهای قاتل معمولا ترکیبی از سفید و سیاه است.

پادارترین موجود دنیا

پادارترین موجود دنیا در کالیفرنیا زندگی می کند، این موجود 3 سانتیمتری دارای 750 پا است و در ماه نوامبر کشف شده است.

این موجود اولین بار در سال 1928 توسط دانشمندان دولتی مشاهده شده بود اما آنها هیچ توجهی به آن نکردند و در قرن بیستم دانشمندان بر این اعتقاد بودند که نسل آنها منقرض شده است. تا این که نوامبر امسال پل مارک یکی از این موجودات پا دار را نزدیک سیلیکون ولی مشاهده کرد.

شیر ماده با ظاهر نر


ممکن است تصویر آن شبیه یک شیر نر برسد، اما همیشه چنین نیست و یا دست کم درباره این شیر ماده قضیه برعکس است. این شیر ماده غیرعادی آفریقایی با ظاهر مردانه گاهی همتایان خود را نیز فریب می دهد.


اگرچه شیرهای ماده با ظاهر شیر نر همواره در منطقه مومبو در نامبیا مشاهده شده است و متخصصان اعتقاد دارند که جمعیت این نوع شیرها دچار یک نوع تغییر ژنتیکی شده است.

چشم غول آسای مرموز در ساحل فلوریدا


مردم ساحل پومپانو در سنت پیترزبورگ آمریکا در ایالت ایندیانا با مشاهده یک کره چشم عجیب و اسرار آمیز که از دریا به ساحل رسیده شگفت زده شدند.

دانشمندانی که از آنها برای پیدا کردن راز این کره چشم کمک خواسته شده اظهار داشتند که این کره چشم شاید متعلق به یک ماهی مرکب غول آسا و یا یک نهنگ باشد. در آن زمان بازار حدس و گمان درباره این کره چشم آبی رنگ به ویژه در دنیای مجازی به قدری زیاد شده که به عمق شایعات اضافه شد.


دانشمندان اعلام کردند کره چشم مرموز و غول آسایی که در سواحل فلوریدا کشف شد، احتمالا متعلق به یک شمشیرماهی بزرگ است. اثر برش بر روی کره چشم حاکی از آن است که این کره چشم توسط یک ماهی گیر که ماهی را از دریا گرفته، از سر ماهی در دریا جدا شده است. گفته می شد این کره چشم به یک وال یا یک ماهی مرکب تعلق دارد اما مقامات شیلات فلوریدا می گویند یک شمشیر ماهی که وزنش می تواند به هزار پوند برسد مالک این کره چشم بوده است.

چلچراغ زیبای گوشتخوار

این موجود شبیه یک چلچراغ زیبا به نظر می رسد اما برای برخورد با تمام اعضای خانواده های سخت پوستان باید مراقب بود. این به اصطلاح " چنگ اسفنجی" پیش از آنکه طعمه متوجه شود آن را به دام انداخته و حتی هضم می کند.

این موجود بسیار عجیب تا پیش از سال 2000 در مقابل چشم انسان ظاهر نشده بود، اما یک گروه از موسسه تحقیقات اکواریوم بی مونتری با انجام تحقیقات زیر آبهای عمیق در عمقی معادل 3.5 کیلومتر در سواحل کالیفرنیا آن را مشاهده کردند.


آنها اخیرا دو موجود از این گونه را با خود با ساحل آوردند و آن را از نظر علمی " Chondrocladia lyra " نامگذاری کرده و ده ها ویدئو و تحلیل درباره آن در شماره اکتبر مجله زیست شناسی بی مهرگان منتشر کردند.


ادامه مطلب نظر

اگر دلتون میخواد که ضریب هوشی خودتونو بسنجید , به سوالات زیر با

  • نوشته‌شده توسط: نیما
  • تاریخ: دوشنبه 91/11/9

 

1) یک فروند هواپیما در مرز آمریکا و کانادا سقوط می‌کند. بازماندگان از سقوط را در کجا دفن می‌کنند؟

کانادا ? آمریکا ? هیچ‌کدام

2) یک خروس در بام خانه‌ای که شیب دوطرفه دارد، تخم می‌گذارد. این تخم از کدام طرف می‌افتد؟

شمال ? جنوب ? هیچ‌کدام

3) خانمی‌عاشق رنگ قرمز است و تمام وسایل‌ او به رنگ قرمز است. او در آپارتمانی یک طبقه که قرمزرنگ است، زندگی می‌کند. صندلی و میز او قرمزرنگ است.تمام دیوارها و سقف آپارتمان قرمزرنگ هستند. کفپوش آپارتمان و فرش‌ها نیز قرمزرنگ هستند.تلویزیون هم قرمز رنگ است. سریع پاسخ دهید که پله‌های آپارتمان چه رنگی هستند؟

قرمز ? آبی ? هیچ‌کدام

4) پدر و پسری را که در حادثه رانندگی مجروح شده بودند، به بیمارستان می‌برند. پدر در راه بیمارستان فوت می‌کند ولی پسر را به اتاق عمل می‌برند. پس از مدتی دکتر می‌گوید من نمی‌توانم این شخص را عمل کنم، به علت اینکه او پسر من است. آیا به نظر شما این داستان می‌تواند صحت داشته باشد؟

آری ? خیر ? هیچ‌کدام

5 ) اگر چهار تخم‌مرغ، آرد، وانیل، شکر، نمک و بیکینگ پودر را با همدیگر مخلوط کنید، آیا کیک خواهید داشت؟

آری ? خیر ? هیچ‌کدام

6) آیا می‌توانید از منزلتان بالاتر پرش کنید؟

آری ? خیر ? هیچ‌کدام

7) یک کیلوگرم آهن چند گرم سنگین‌تر از یک کیلو گرم پنبه است؟

1گرم ? 100گرم ? هیچ‌کدام

8 ) مردی به طرف یک پلیس که در حال جریمه کردن اتومبیل بود، می‌رود و التماس می‌کند که پلیس جریمه نکند ولی آقای پلیس قبول نمی‌کند. به پلیس نه یک بار بلکه هشت بار بد دهنی می‌کند. جواب دهید که این مرد چند بار جریمه خواهد شد؟

1 بار ? 8 بار ? هیچ‌کدام

9 ) اگر تمام رنگ‌ها را با هم مخلوط کنید، آیا رنگین کمان خواهیم داشت؟

آری ? خیر ? هیچ‌کدام

10) گرگی به بالای کوه می‌رود تا غرش شبانه‌اش را آغاز کند.چه مدت طول می‌کشد تا به بالای کوه برسد؟

دو‌شب ? پنج‌شب ? هیچ‌کدام

11) اگر به‌طور اتفاقی وارد کودکستان دوران کودکی‌تان شوید، آیا قادر به خواندن نوشتن و انجام جدول ضرب خواهید بود؟

آری ? خیر ? هیچ‌کدام

12) آیا امکان دارد یک نفر سریع‌تر از رودخانه می‌سی‌سی‌پی شنا کند؟

آری ? خیر ? هیچ‌کدام

13) آقای بیل اسمیت و خانم ژانت اسمیت از هم طلاق می‌گیرند. پس از مدتی خانم ژانت اسم اولیه خود را پس می‌گیرد.با این حال، پس از پنج سال با اینکه هنوز از آقای بیل اسمیت طلاق گرفته است، دوباره خانم ژانت اسمیت می‌شود. آیا این قضیه امکان‌پذیر است؟

آری ? خیر ? هیچ‌کدام

14) آقای جیم کوک مشکوک به قتل است ولی وقتی که پلیس از او سوال می‌کند که در موقع قتل کجا بوده است، آقای جیم می‌گوید در خانه مشغول تماشای سریال مورد علاقه‌ام بوده‌ام. حتی جزئیات سریال را برای پلیس شرح می‌دهد. آیا این موضوع ثابت می‌کندکه آقای جیم بی‌گناه است؟

آری ? خیر ? هیچ‌کدام

15) یک شترمرغ تصمیم می‌گیرد که به وطنش بازگردد.چه موقع برای پرواز او به جنوب مناسب است؟

بهار ? پاییز ? هیچ‌کدام

16) جمله بعدی صحت دارد.جمله قبلی غلط است.آیا این قضیه منطقی است؟

آری ? خیر ? هیچ‌کدام

17) آیا امکان دارد که یک اختراع قدیمی‌قادر باشد که پشت دیوار را به ما نشان دهد؟

آری ? خیر ? هیچ‌کدام

18) اگر بخواهید یک نامه به دوست‌تان بنویسید، ترجیح می‌دهید با شکم پر یا با شکم خالی بنویسید؟

پر ? خالی ? هیچ‌کدام

? پاسخنامه

1) هیچ کدام. بازماندگان که زنده هستند نیازی به دفن کردن ندارند.
2) هیچ کدام.خروس که تخم نمی‌گذارد!
3)هیچ کدام.آپارتمان یک طبقه که راه پله ندارد!
4) آری. اگر این سوال را نتوانستید جواب دهید، وای بر شما.دکتر یک خانم جراح است یعنی این شخص مادر پسر است!
5) خیر، شما پیش از اینکه کیک داشته باشید باید آن را بپزید !
6) آری،.بپرید و ببینید که خانه شما چقدر می‌پرد!
7) هیچ کدام. یک کیلوگرم آهن با یک کیلوگرم پنبه به طور دقیق برابر هستند.
8) هیچ کدام. خودرو به آن مرد تعلق ندارد.
9) خیر.رنگ خاکستری خواهید داشت.
10) هیچ‌کدام. گرگ پیشتر بالای کوه است.
11) آری، شما فقط از کودکستان دیدن می‌کنید و با همین شرایطی که الان دارید فقط وارد کودکستان شده‌اید.
12) آری، چون که رودخانه‌ها که قادر به شنا کردن نیستند!
13) آری ژانت با یک آقای دیگر که فامیل‌اش اسمیت بوده، ازدواج کرده است.
14) خیر.چون که ممکن است این سریال تکراری باشد و او پیشتر این سریال را دیده باشد.
15) هیچ کدام.شتر مرغ که قادر به پرواز نیست.
16) هیچ کدام. چون که جملات متضاد هم هستند.
17) آری.پنجره یک اختراع قدیمی‌است که به وسیله آن می‌توان پشت دیوار را مشاهده کرد!
18) هیچ کدام.بهتر است که یک نامه عاشقانه را با قلم و کاغذ بنویسید و با شکم نمی‌توان نامه نوشت!

? تفسیر آزمون

? اگر تعداد جواب‌های صحیح شما بین صفر تا 5 بود، معنایش این است که شما به طرز وحشتناکی به جزئیات بی‌توجهید. حواستان کجاست؟

? اگر تعداد جواب‌های درست بین 6 تا 10 بود، نسبتاً بد نیست، اگرچه این نشان می‌دهد که چندان به جزییات توجه نمی‌کنید. شاید دارید به مسایلی توجه می‌کنید که بقیه به آنها توجه نمی‌کنند. خدا کند این‌طور باشد!

? اگر تعداد جواب‌های درست شما بین 11 تا 15 بود، بسیار خوب است. شما خوب به جزییات توجه می‌کنید. خدا خیرتان بدهد!

? اگر تعداد جواب‌های صحیح شما بین 16 تا 18 بود، یعنی شما یک پا شرلوک هولمز هستید. احسنت!

برای آنها که ادعا می کنند خیلی باهوشند بفرستید!!!

 

 


ادامه مطلب نظر
مطالب قدیمی‌تر